News - 30.08.2018

Maze-One eerste Nederlandse specialist in Amazon-marketing

Tim van der Bilt richt samen met The Valley bureau Maze-One op. Dat legt zich louter toe op media- en marketingactiviteiten op Amazon in Nederland. “Ja, we zijn vroeg maar ik heb signalen van adverteerders dat er wel degelijk interesse is. De cpc’s zijn nu ook nog laag.”

Van der Bilt, afkomstig van Dentsu Aegis Network, richt samen met zijn creatief digitaal partner op de mogelijkheden voor retailers en merken via Amazons ad tech platform. Nu is dat enkel Amazon Marketing Services (AMS; cpc-gebaseerd), maar Maze-One staat in de startblokken om Amazon Advertiser Audiences aan te bieden zodra deze DSP voor Nederland beschikbaar komt.

Maze-One doe ik samen met The Valley omdat zij specifieke tooling rond adverteren kunnen bouwen, maar ook koppelingen met andere interne systemen en rapportages.” Over de eigendomsverdeling van het nieuwe bureau zegt hij niets.

De budgetten die retailers, auteurs en adverteerders naar Amazon brengen zijn momenteel nog vrij klein. Een exacte hoeveelheid kan Van der Bilt er niet aan hangen. De Nederlandse consument kocht vorig jaar, en dat is wel een indicatie, voor circa 250 miljoen euro bij Amazon. Vaak kopen ze bij het Duitse filiaal van de Amerikaanse e-commercereus omdat bezorging daar vandaan sneller gaat en goedkoper is dan vanuit de VS.

Sinds 2016 is Amazon zichtbaar bezig met de vertaling van zijn aanbod naar de Nederlandse klant. Dat geldt voor de taal maar ook de betaalmethoden en de diensten. Sinds eind 2017 verkoopt Amazon immers ook zijn abonneedienst Prime in Nederland. Klanten krijgen daarbij gratis bezorging, gratis videostreaming en Twitch Prime.

Begin dit jaar werd bekend dat het bedrijf een distributiecentrum nabij de Nederlandse grens gaat bouwen. Van der Bilt veronderstelt dat dat een extra impuls aan de Nederlandse activiteiten van Amazon geeft. Meer kopers betekent meer siteverkeer en zeker gezien de lage reclametarieven van dit moment maakt het interessant voor adverteerders.

Adverteerders kunnen ruimte kopen in de zoekresultaten van Amazon maar via de DSP ook alle reclamevormen die mogelijk zijn volgens de IAB-standaarden.

Amazon genereerde in het tweede kwartaal van 2018 voor 2,2 miljard dollar aan omzet met reclamediensten, een toename van 129 procent in een jaar tijd. De activiteiten beginnen bij te dragen aan de brutowinst. Netto zal dat nog wel even duren omdat er fiks wordt geïnvesteerd in het verbeteren van de backend, waaronder de rapportages aan gebruikers.

In eerste instantie werkte Maze-One enkel in Nederland, maar gezien Van der Bilts internationale expertise bij Dentsu Aegis is een internationale expansie niet uitgesloten.

Een van Europa’s grootste specialisten op het gebied van Amazon Marketing Services is factor-a uit Keulen. Dat kwam afgelopen voorjaar in handen van het Nederlandse bureaunetwerk Dept.

Bron: Emerce, Erwin Boogert

Share this article

Back to top