Skip to main content

Bier gevormd door natuur en tijd – Hertog Jan Vatgerijpt 2020

De vierde editie van Hertog Jan Vatgerijpt is een magisch huwelijk tussen bier en Schotse whisky. Een proces dat om engelengeduld vraagt, maar uiteindelijk een zinderend resultaat oplevert. Voor de lancering dompelen we bierliefhebbers onder in de inherente smaak en adembenemende schoonheid van Schotland.

Geduld is een schone taak

De Grand Prestige van Hertog Jan is een van de weinige bieren die gerijpt kunnenworden. De smaak ontwikkelt zich prachtig naarmate je hem langer bewaart. Netals bij dit bier, is ook bij whisky ‘de tijd’ een belangrijke factor. Daarom heeft deGrand Prestige negen maanden gerijpt op vaten uit vier Schotse whiskystreken.Met als resultaat een bier om rustig de tijd voor te nemen. Een ervaring diemoeilijk in een foto te vatten is, maar niet onmogelijk als je het overweldigendelandschap van de Schotse Highlands, Lowlands, Islay en Speyside alsuitgangspunt kunt nemen... Een team van gepassioneerde vakmensen,waaronder meesterbrouwer Gerard van den Broek, reisde af naar Schotland omhet concept van tijd en smaak vast te leggen. Het verhaal over hoe de natuurhet rijpen van bier en whisky tot een smaakvolle ervaring brengt, is vakkundigverpakt in de NRC-bijlage ‘Geduld is een schone taak’. Een magazine metaandacht voor fotografie en ambacht, voor wie alles wil leren over de roots vandeze editie.

Vier regio’s, vier smaken

De vier befaamde whiskystreken van Schotland worden ieder gekenmerkt dooreen uniek landschap. Van de zachte Lowlands en het elegante Speyside tot defenomenale Highlands en het turfachtige Islay. Je proeft de uitgesprokenkarakters direct terug in de vier varianten. In het verlengde daarvan zijn deverschillende landschappen vastgelegd in hoogwaardige video en fotografie die rondom de lancering centraal staat. De beelden geven de rustgevende aard van Schotland weer en omarmen de grote hoeveelheid invloed die de tijd en natuur hebben op de smaak en kwaliteit van dit indrukwekkende bier.

Een gewilde traditie

Onder begeleiding van succesvolle teasers op social media en de bijlage in hetNRC is het vierde smaakavontuur van de brouwers op 12 september 2020 voltrots gelanceerd. In een recordtempo van 30 minuten is de gelimiteerde oplagevan 20.000 bieren, die online exclusief in de webshop van de Hertog Janverkrijgbaar waren, helemaal uitverkocht. De laatste 10.000 bieren zijngereserveerd voor bezoekers van de volledig uitverkochte rondleiding door debrouwerij.

Credits

Hertog Jan

Gerard van den Broek
Sjors van Drie
Rianne Govers
Micha Peute
Vicky Steijntjes
Adriaan Bos

NRC

Natasja Admiraal
Charlotte Balder
Ab van Vlaardingen

Packaging design

Osborn Pike

The Valley

Sheldon Bont
Joost van Praag Sigaar
Gijs ten Buuren
Francis Verdouw
Charlotte Willems

Fotografie en video

Pie Aerts
Rik van der Kleij (Four Creating)
Boris Marijn (Four Creating)
Ester Gebuis