Dan de awards. Misschien wel het meest overgewaardeerde onderwerp binnen onze branche. We leven ervoor, we gaan ervoor, we dromen ervan. Ook ik was in de gloria toen we drie jaar geleden een gouden Effie met Hertog Jan wonnen. De lijstjes branden in onze hoofden en de verslavende adrenaline van een podiumplek maakt ons zo blind als een mol. Bij elkaar opgeteld slurpen de award inzendingen op jaarbasis denk ik toch wel minimaal een maand ebitda op. Maar ja dan heb je ook wel wat. Of niet? Is het eeuwige roem of is het vluchtige roem? Ik denk dat laatste. De bureaus die de meeste prijzen winnen (wat ik overigens echt bijzonder knap vind), zijn de bureaus die nu ook keihard rode cijfers hebben in deze crisis. Ze moeten snijden in kosten, salaris inleveren, mensen ontslaan. De roem van de gewonnen awards heeft de cijfers kennelijk niet solide genoeg gemaakt.
De vraag die we onszelf moeten stellen is: hoe belangrijk waren al die gewonnen awards nou echt en hoe dragen ze concreet bij aan ons bestaan als gezond bureau? Maken ze ons stiekem niet enorm blind? Stel dat je als bureau twee jaar geen awards inzendt en honderd procent focust op de bureaupropositie, de groeistrategie en vooral: bestaande klanten. Is dat niet veel belangrijker dan de korte termijn deadline van weer een volgende awardinzending en teams daarvoor vrijmaken? We hebben als industrie elkaar teveel opgefokt met het award virus en daar een onterecht hoge waardering aan gegeven. Bijkomend resultaat is de wildgroei aan awards, het zijn er echt teveel.
De winnaars van nu en na de crisis zijn de bureaus die zich niet gek laten maken door awards of podia, maar die zich onder de radar focussen op hun mensen, hun klanten en uitermate goed werk. Niet per se awardwinning, maar gewoon heel goed werk waar de klant op zit te wachten. Is het sexy? Nee. Is het knap? Ja. Ik ken bureaus die al meer dan tien jaar voor grote klanten werken, maar nog nooit een award hebben gewonnen. Hun focus wordt beloond met langdurige trouwe, gezonde tarieven, groeiende marketingbudgetten en geen afbreukrisico van het niet-winnen van een award. Moeten we de awards dan helemaal afschaffen? Nee, natuurlijk niet. Er moet ook wat te winnen zijn en het blijft belangrijk om uitzonderlijk goed werk te belonen, voor het bureau, de adverteerder en toekomstig talent. Maar het aantal awards en de waarde ervan mag wel eens heel kritisch tegen het licht gehouden worden. Less is more.