Een andere mogelijkheid om te versimpelen betreft het pitchproces. Marketeers moeten zichzelf de vraag stellen hoe vaak de traditionele pitches uit het verleden daadwerkelijk tot de beste klant-bureau samenwerking en resultaten hebben geleid. Vaker niet dan wel zal het eerlijke antwoord zijn. De creatieve 'diamonds and pearls' tijdens een pitch kunnen de marketeers ten onrechte op het verkeerde been zetten, omdat creatie zeker niet alles zegt over hoe de rest van het bureau werkt. Adverteerders moeten bureaus meer uitdagen op hun intelligentie en business sense, want die zijn naast creativiteit essentieel om de toekomstige merk- en omzetdoelstellingen te halen. Goede creatie volgt uiteindelijk altijd op goede strategie, dus test vooral die laatste in plaats van die eerste. Een zeer recent artikel op Adformatie bevestigde dit keihard: strategie is bepalend voor succes, bleek uit een analyse van de Effie-database. Ambitie en creatie versterken dat effect, maar sterke creatie verbloemt een zwakke strategie niet.
Gelukkig zie ik steeds vaker dat adverteerders de zogenaamde 'chemistry sessies' inzetten ter vervanging van de klassieke pitch. Verkenningen in workshopachtige vorm en met elkaar deep dives maken op de strategische koers van het merk in plaats van het beoordelen van mooie creatieve keynote presentaties.
Dat het nog simpeler kan, bewees Gamma onlangs met haar keuze voor een nieuw bureau. De nieuwe campagne is gemaakt door JWT. Zonder pitch. Laurens Miedema (manager marketing en communicatie) toont lef en heeft zichzelf, Gamma en de bureaus veel tijd bespaard. Miedema over de keuze: ‘Ik ga liever met een aantal mensen een boterham eten om te zien of het klikt en of ze zich herkennen in de route die Gamma heeft uitgestippeld. Met Bas Korsten en Ralph Wisbrun hebben we twee keer geluncht en een biertje gedronken en ze daarna de vraag voorgelegd: kom maar met een mooi campagneverhaal.’ Zo simpel kan het dus ook. Nu is Gamma geen VodafoneZiggo, maar als je beseft dat deze laatste ruim elf maanden in hun pitch verzonken waren, dan is dat buiten proporties. Uit betrouwbare bron vernam ik dat Accenture Interactive maar liefst honderd man direct en indirect betrokken had bij het pitch team voor het Vodafone/Ziggo account. Tel uit de schade die Accenture geleden heeft gedurende dat jaar, rekening houdend met de gemiddelde uurtarieven van die honderd man.
Dat het nog simpeler kan, bewees Gamma onlangs met haar keuze voor een nieuw bureau. De nieuwe campagne is gemaakt door JWT. Zonder pitch. Laurens Miedema (manager marketing en communicatie) toont lef en heeft zichzelf, Gamma en de bureaus veel tijd bespaard. Miedema over de keuze: ‘Ik ga liever met een aantal mensen een boterham eten om te zien of het klikt en of ze zich herkennen in de route die Gamma heeft uitgestippeld. Met Bas Korsten en Ralph Wisbrun hebben we twee keer geluncht en een biertje gedronken en ze daarna de vraag voorgelegd: kom maar met een mooi campagneverhaal.’ Zo simpel kan het dus ook. Nu is Gamma geen VodafoneZiggo, maar als je beseft dat deze laatste ruim elf maanden in hun pitch verzonken waren, dan is dat buiten proporties. Uit betrouwbare bron vernam ik dat Accenture Interactive maar liefst honderd man direct en indirect betrokken had bij het pitch team voor het Vodafone/Ziggo account. Tel uit de schade die Accenture geleden heeft gedurende dat jaar, rekening houdend met de gemiddelde uurtarieven van die honderd man.