We moeten ons als industrie eens goed achter de oren krabben. De schijn die we jaren met elkaar hebben weten op te houden, is als een sluipmoordenaar ongemerkt onze industrie binnengedrongen.
De marges staan overal onder druk. We zijn niet meer in staat om onze daadwerkelijke toegevoegde waarde aan de klanten te verkopen tegen tarieven die daarbij horen. We laten ons gek maken door omzetdrang en proberen te overleven door omzet te kopen, want dan is de tent tenminste aan het werk.
Dat heeft ons in een benarde positie gebracht, met gênante pitchtrajecten die alleen nog maar draaien om snel en zo goedkoop mogelijk werk.
Daarbij komt vaak ook nog dat de pitchbriefing van de klant uiteindelijk vrijwel nooit overeenkomt met de opdracht en het aanvankelijk (hoger) gestelde budget. Zo dreigen we te belanden in discussies over geld in plaats van over waarde en kwaliteit.
Door het collectief ophouden van de schijn, voeren we dus vrijwel nergens de discussies die we zouden moeten voeren. We schaken daardoor met z’n allen op borden waar we wellicht beter niet op kunnen schaken.
Als we transparanter naar elkaar zijn, kunnen organisaties als VEA, DDA en DDMA ook beter de onderwerpen agenderen die voor iedereen van belang zijn.