News - 01.05.2017

Hertog Jan Vatgerijpt, een campagne om te proeven.

De brouwers van Hertog Jan nemen bierkenners en - liefhebbers mee in een uniek smaakavontuur. The Valley ontwikkelde de campagne, de webshop en een interactief Smaakwiel.

Het afgelopen jaar hebben de brouwers van Hertog Jan haar Grand Prestige negen maanden laten rijpen op eikenhouten vaten. Zowel in de brouwerij te Arcen als bij Goose Island in Chicago. De oorsprong en het karakter van deze vaten voegt zich langzaam bij de smaken van het Grand Prestige bier waardoor er bijzondere combinaties ontstaan. Een waar smaakexperiment waarmee de brouwers onder meer hun uitzonderlijke bierkunde en de rijkheid van hun speciaalbier weer eens konden tonen.

Smaakontwikkeling

De fans van Hertog Jan zijn vanaf het vullen der vaten in het avontuur meegenomen. Zoals de reis naar de brouwerij van Goose Island in Chicago, onder andere met twee gelukkige fans. In Nederland werden smaakspecialisten met verschillende achtergronden uitgenodigd om de ontwikkeling van de smaken te proeven. Daarnaast werden journalisten en bloggers tussen de collectieve proefsessies door op de hoogte gehouden met toegestuurde samples.

Smaakwiel

Inmiddels zijn de vaten geleegd en is Vatgerijpt gelimiteerd beschikbaar in vier varianten: Cognac, Port, Bourbon en Goose Island (Bourbon County Stout). De flessen zijn exclusief verkrijgbaar via de door The Valley ontwikkelde Vatgerijpt webwinkel geopend. Er is bewust gekozen voor verkoop via een eigen online kanaal om zo de beperkte oplage zelf te kunnen distribueren. Naast de webshop heeft The Valley een interactief Vatgerijpt Smaakwiel ontwikkeld om de ontwikkeling van de bieren en rijkheid van smaken tot uiting te brengen. Een smaakwiel is onder brouwers een veel gebruikt hulpmiddel om smaken te vergelijken. Alle gelukkigen die een fles weten te bemachtigen kunnen via het Vatgerijpt Smaakwiel hun eigen smaakervaring duiden en vergelijken met onder andere die van Gerard van den Broek (meesterbrouwer Hertog Jan) en Luc Kusters (Chef-kok Bolenius).

Paul Rijks (Brand manager Hertog Jan): “Voor de Vatgerijpt campagne hebben we bijna een jaar het smaakavontuur van de brouwers gevolgd.”

De campagne

De campagne omtrent Hertog Jan Vatgerijpt is in feite een uitgebreide reportage, bestaande uit een jaar lang content van dit bijzondere smaakavontuur. Van elke proefsessie is verslag gedaan op eigen kanalen, in de vakpers en via influentials. Ook van de reis naar Chicago, het vullen van de vaten en het bottelen is uitgebreid redactioneel verslag gedaan. Daarnaast is een grootschalige online proeverij georganiseerd die tevens in diverse cafés in Nederland bij te wonen was. De online verkoop is aangekondigd middels een bioscoopteaser en de lancering van Vatgerijpt wordt aangekondigd tijdens proefevents, via social, PR, online advertising, direct marketing en influencer marketing.

De commercial

Share this article

Back to top