Blog - 24.12.2018

Web Summit 2018. Een strateeg in Lissabon.

Web Summit 2018. Een strateeg in Lissabon.

Geschreven door: Rory de Graaf, Head of Digital

Dit jaar was ik op Web Summit, de grootste technologieconferentie in de wereld. Drie dagen lang wordt de Portugese hoofdstad Lissabon overspoeld met 70.000 technologie-enthousiastelingen uit 160 landen. Mijn doel was om me 'onder te dompelen' in de laatste trends en technologieën. Daar ben ik voor een groot deel in geslaagd, maar niet zoals ik van tevoren had verwacht.

Tijdens de drie beursdagen stonden meer dan twaalfhonderd sprekers op een van de tien podia. Ze kregen niet meer dan twintig minuten de tijd om hun verhaal over te brengen. Velen slaagde daar dan ook onvoldoende in. Degenen die werkelijk iets te melden hadden kwamen direct ter zake, zonder eerst een langdradige introductie van hun CV en de sales pitch van het bedrijf wat ze naar Lissabon had afgezonden.

Met dergelijke aantallen hangt het in grote mate van mazzel af of de krenten uit de pap op jouw vooraf opgestelde schema staan. Voor mij sprongen de sprekers eruit die vooral over hun eigen ervaringen spraken, en de inzichten die ze hebben opgedaan. Sprekers zoals: Susan Credle (Global Creative Officer, FCB) met haar betoog over meer empathie voor klanten, die in onze ogen soms onze creaties om zeep helpen, onder de treffende titel: I'm with stupid. Of Des Traynor (CEO, Intercom) over wat hij leerde tijdens de transitie voorbij de startup fase en wat dit betekent voor je marketing-inspanningen.

Naast de presentaties kon je ook nog ronddwalen tussen de vier enorme hallen, gevuld met de groten der aarde op het gebied van technology of de meer dan 2000 startups die aanwezig waren tijdens Web Summit.

Artificial Creativity?

Na een cocktail van dwalen en luisteren begonnen een paar thema's boven de rest uit te steken. Eén daarvan met kop en schouders: Artificial Intelligence. De slimme computer komt (volgens de vele sprekers over dit onderwerp) er nu écht aan en gaat ons leven op alle mogelijke manieren drastisch beïnvloeden. Wat daarbij ook opviel was het enorme publiek dat afkwam op presentaties over de impact van A.I. op creativiteit. Blijkbaar voelen we als creatieve sector inmiddels ook de kille adem van de computers in onze nek.

Uiteraard spelen deze vraagstukken bij ons op de werkvloer ook al een tijd. Ik heb regelmatig discussies met klanten over de impact van Artificial Intelligence op ons werk. Grappig genoeg lijkt de wereld van A.I. in de presentaties altijd een stuk verder dan wat we in werkelijkheid tegengekomen. Er bestaat dan ook aardig wat onduidelijkheid over de huidige staat van Artificial Intelligence.
A.I. valt grofweg in drie fases in te delen: Weak A.I., Strong A.I. en Super A.I. Vooralsnog zitten we in de Weak A.I. fase waarbij de computer vooral heel goed is in het herkennen van en werken met aangeleerde patronen. Strong A.I. kan ook met patronen overweg die nog nooit eerder door de A.I zijn gezien, inclusief alle context die daarbij hoort. Bij Super A.I. kunnen we allemaal met vakantie, dan zijn we op alle vlakken ingehaald door computers. Stephen Hawking, in 2017 nog te gast bij Web Summit, zag Super A.I. als een bedreiging voor de mensheid...

Mijn conclusie van de presentaties die ik dit jaar heb kunnen meepakken: voorlopig hoeven we nog niet bang te zijn voor onze baan en zal A.I. vooral een tool zijn om ons werk zowel makkelijker als beter te maken. Treffend voorbeeld hiervan kwam van de BBC. Daar werd een poging ondernomen om een A.I. helemaal zelfstandig een TV programma te laten creëren. Het algoritme raakte geobsedeerd met materiaal uit de BBC archieven, de eerste versies waren urenlange programma's waarin alleen taxi's of treinen voorkwamen. Bij mij kwam direct de vergelijking naar boven met kleine kinderen die op dezelfde manier op een bepaald onderwerp gefixeerd kunnen raken. De uiteindelijke aflevering die de A.I. wist te produceren oogstte verrassend veel positieve reacties van de BBC kijkers, met de kanttekening dat mensen vooral onder de indruk waren dat het gemaakt was door een computer zonder creatieve tussenkomst van mensen. Zonder deze informatie zou de aflevering tijdens primetime weinig kijkers weten te boeien.

Was Web Summit het bezoek waard?

Als User Experience Designer is het per definitie interessant om je tussen zulke grote groepen mensen te bevinden, al was het alleen maar om te observeren. Uiteindelijk heb ik daar ook het meeste uitgehaald. Hoe proberen startups uit verschillende landen zich in de kijker te spelen, welke sprekers trekken het meeste publiek en welke spreker heeft nog veel publiek over aan het einde van de presentatie. Web Summit is door haar grootte een overweldigende ervaring. Een ervaring die ik niet had willen missen.

Of ik er volgend jaar weer heen ga? Waarschijnlijk niet. Maar, hopelijk kan ik de beste presentaties online terugkijken, net als dit jaar.

Share this article

Back to top